בציונות קיימים שרידים של אצילות מהימים שעם ישראל היה עם "נורמלי", שקבע לעצמו חוקים וכיבד אותם, אבל גם חשב שאם תקום מדינה יהודית, סופה יהיה רע ומר כיוון שהיהדות תגבר על הציונות. הציונות תטבע בתהום היהדות כמו אבן בביצה. התחושה שאנחנו נושאים בתוכנו קללה שמשתלטת מבפנים מוכרת. הדת היהודית היא משיכה לאי מדינה. לצערי, הציבור הישראלי רק הולך ונמשך למחוזות האמונה והדת".יהושע סובול

להלן מפגש בעיר חדרה ,הנמצאת בפריפריה ולא במרכז הארץ.

למי מכם שלא מעודכן, אותה חדרה היא עיר מוכת כפייה דתית ע"י מיעוט תושבים רועשים ואלימים ואילו הקלות והאדישות מצד הרוב החילוני של התושבים, מדאיג ומעורר דאגה.

אך מסתבר שלא כולם אדישים למצב ומספר תושבים מודאגים שמרגישים שגונבים להם את העיר מהידיים,מחליט בליל חורף להסביר את חומרת המצב ואף לנסות למצוא פתרון.

במפגש ב'שרלוק פאב', פאב נחמד ומעניין לצד בירה, מצגות ונתונים, אנו נחשפים לחומרת המצב, שהרי היה ידוע על התושבים האלימים ,על הסנקציות והתקציבים שהעירייה ( כמו גם הממשלה) משלמת לדתיים ולרוב על חשבון האוכלוסיה החילונית, אך לא בנתונים מדויקים שהועברו באותו ערב ואצלי לפחות עוררו זעם ותחושת תסכול ) אינני תושב חדרה וכמוני מספר חברים שהגיעו מתל אביב על מנת לדבר על הנושא. חברי הפר-דת היו יזמי המפגש והמנחים של הערב. קבוצת הפר-דת מורכבת מאזרחים המודאגים מהשתלטות הדת על הפוליטיקה ועל המרחב הציבורי, במידה המסכנת את אורח החיים הדמוקרטי במדינה. הקבוצה פעילה ברשתות החברתיות ובחיים האמיתיים מחוץ לרשת ומפיקה אירועים / הרצאות לציבור על מנת להעלות את המודעות לנזקים הנגרמים מהחיבור בין הדת לבין מוסדות השלטון. המטרה היא להפיץ את הרעיון שהפרדת הדת הוא דבר נכון, צודק ולא אמור לפגוע באדם דתי שאינו רוצה לכפות את ערכיו. הקבוצה אינה עוסקת בשאלות של אמונה ומאמינה בזכותו של כל אזרח לבחור את ערכיו ואת אורח חייו במרחב הפרטי ובקהילה ופועלת בדרכים דמוקרטיות תוך כיבוד שלטון החוק וזכויות הפרט. הקבוצה היא א-מפלגתית ופתוחה לכל מי שמזדהה עם עקרונותיה ומשתפת פעולה עם קבוצות, עמותות וארגונים בעלי מסרים דומים.

האמנם ערב עם 20-30 אנשים בפאב יביא שינוי ? כנראה שלא. אני בחרתי שלא לשתוק. לפעמים גם יצירה של קהילה חילונית ליברלית ,כמה מועטה שתהיה נותנת ליחיד תחושת ביטחון ושותפות (גם לתסכול).

חיים פדלון, המעורה בפרטים, פתח את הערב והסביר כיצד קבוצות דתיות משתלטות על שכונות ומבנים בעיר, כיצד העירייה אינה פועלת בנושא ואינה אוכפת ואף מתקצבת את אותם פורעי חוק. לעומת זאת, הציבור החילוני בעיר מוזנח מבחינה תקציבית ותרבותית, ואפילו 'סינמה סיטי' ,שהיה עתיד להיפתח בעיר וויתר על הרעיון והקים מתחם בעיר סמוכה, שאפשרה לו לפתוח את המתחם בסופי שבוע.

ועכשיו קצת מספרים: רון בודנר, תושב ת"א, הציג נתונים מדאיגים ומפורטים כמו זה שבשנת 2016 – 8.7 מיליארד דולר הופנו לתקצוב דת. כל זה נלקח ממשלם המיס!ם לטובת מימון של שירות מיותר ומפלה (נשים, גייז, נישואים אזרחיים) ואגב , זה מתייחס גם לאיסלם ולנצרות. אם אותם דתיים מעוניינים בשירות זה, שיממנו אותו מכיסם. כמו כן, לא רק שהדת אינה מכניסה כסף למדינה, היא גורמת להפסד של 500 מיליון שקלים בשנה. לדוגמא: צבא מבזבז על חייל דתי פי חמישה יותר מחייל רגיל. בנוסף, הדתיים מקשים על פתיחת עסקים ,דבר שמבריח משקיעים פוטנציאלים.

בסיומו של הערב הצטרף לשיח מתי גוטמן, לוחם חופש וותיק ולמוד מאבקים וחבר בקבוצת הפר-דת (פרטים בפייסבוק) עם מספר רעיונות יצירתיים במיוחד, על מנת לפתור בעיות סבוכות אלו בנושאים שונים ומגוונים. בתחום החופש בנישואים –הציע מתי שיתאפשר לכולם להתחתן עם מי שיבחרו ובאופן שירצו על ידי רישום במשרד הפנים, ולאחר מכן שכל אחד/אחת יערכו טקס כרצונם/ן (אם בכלל). גוטמן הדגיש : "אין זה עיניין המדינה מה דתו של אזרח".

נושא נוסף שצויין הוא נושא שמאוד בוער בכותרות לאחרונה והוא הצורך במערכת חינוך חילונית (וגם תקציבים) שתחנך את ילדינו לשיוויון, לספקנות וללמידה עצמית כי העגלה החילונית עמוסה ,אך צריך להנגיש אותה לאזרחים.

דובר גם על הצורך בתחבורה ציבורית בסופי שבוע כמו בשאר העולם כיוון שגם לציבור החילוני יש צרכים ורצונות משלו.

אז אולי לא נצליח לבצע בכל התחומים מהפיכה אזרחית, אך אם כל אחד, שאכן חשוב לו לחיות בחברה ליברלית ושיוויונית יפעל למען אקטיביזם ,אז נתחיל לראות שינוי חברתי ולהיווכח איך החיים באמת יוכלו להיראות במדינה ליברלית אמיתית.